How expensive should CO2 be? Fuel for the debate on optimal climate policy

Steven Poelhekke (Vrije Universiteit) schreef deze studie naar CO2-beprijzing voor de Nederlandse Bank. Het omvat een gedegen overzicht van methodieken voor het bepalen van de juiste CO2-prijs.

Most people are convinced that climate change is a threat and that it should somehow be dealt with. It is also clear that CO2 emissions are still too cheap and must be priced higher to sufficiently curtail emissions. Yet how high should a carbon tax be? Answering this question requires scientific insights on the costs and benefits of a carbon tax but also ethical – and thus political – judgements on how we value the damages from climate change that will happen in the near and in the far future. This paper reviews the evidence on the social cost of carbon and discusses global and unilateral policy options. It finds that a price of $77 per metric ton of carbon is defensible if we give 95% weight to damages occurring two generations (or 50 years) from now but higher if we want to further reduce the risk of catastrophic change. It is best implemented as part of trade agreements and in combination with R&D investment.

Publicaties

Essay: Rekenen met de toekomst - Van Parijs naar een CO2-prijs

Essay: Rekenen met de toekomst - Van Parijs naar een CO2-prijs

De overheid heeft een voorbeeldfunctie. De CO2-reductie van 49% in 2030 uit het Klimaatakkoord is dan ook voor de eigen bedrijfsvoering en inkoop van rijk, gemeenten, provincies en waterschappen een logisch doel. Daarom onderzoekt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met de koepels van decentrale overheden en ondersteund door PIANOo, het RIVM en Klimaatverbond Nederland, hoe de overheid deze ambitie concreet kan invullen.

Lees verder
Eindrapportage 2019: Rekenen met de toekomst - De praktijk

Eindrapportage 2019: Rekenen met de toekomst - De praktijk

De overheid heeft een voorbeeldfunctie. De CO2-reductie van 49% in 2030 uit het Klimaatakkoord is dan ook voor de eigen bedrijfsvoering en inkoop van rijk, gemeenten, provincies en waterschappen een logisch doel. Daarom onderzoekt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met de koepels van decentrale overheden en ondersteund door PIANOo, het RIVM en Klimaatverbond Nederland, hoe de overheid deze ambitie concreet kan invullen.

Lees verder
Onderliggend rapport 2019: GWW-sector

Onderliggend rapport 2019: GWW-sector

In het kader van het programma interne CO2-beprijzing is in 2019 een aantal experimenten en analyses uitgevoerd, op verschillende thema’s en focusgebieden. Hiernaast kunt u het rapport van Witteveen+Bos en Tauw, CO2-beprijzing bij provincies - Eindrapport clusters autowegen, fietspaden, bussen en onderhoudscontracten, lezen.

Lees verder
Advies taskforce schaduwbeprijzing

Advies taskforce schaduwbeprijzing

In 2018 zijn een expertgroep én taskforce met interne CO2-beprijzing aan het werk gegaan. Dit ter voorbereiding van de programmering van de eerste stevige experimenten op het gebied van interne CO2-beprijzing bij decentrale overheden.

Lees verder

Klimaatverbond NederlandVNGIPOUvWMinisterie van I&WPiANOo