A lower bound to the social cost of CO2 emissions

Van den Bergh en Botzen analyseren de literatuur over maatschappelijke kosten van klimaatverandering en komen tot een analyse van de laagste CO2-prijs op basis van logische uitgangspunten en beschrijven de range van CO2-prijzen en de uitgangspunten die daaraan ten grondslag liggen.

Many studies have estimated the social cost of carbon (SCC). We critically evaluate SCC estimates, focusing on omitted cost categories, discounting, uncertainties about damage costs and risk aversion. This allows for the calculation of a lower bound to the SCC. Dominant SCC values turn out to be gross underestimates, notably, but not only, for a low discount rate. The validity of this lower bound is supported by a precautionary approach to reflect risk aversion against extreme climate change. The results justify a more stringent climate policy than is suggested by most influential  past studies.

Publicaties

Rekenen met de toekomst: Essay “Van Parijs naar een CO2-prijs”

Rekenen met de toekomst: Essay “Van Parijs naar een CO2-prijs”

De overheid heeft een voorbeeldfunctie. De CO2-reductie van 49% in 2030 uit het Klimaatakkoord is dan ook voor de eigen bedrijfsvoering en inkoop van rijk, gemeenten, provincies en waterschappen een logisch doel. Daarom onderzoekt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met de koepels van decentrale overheden en ondersteund door PIANOo, het RIVM en Klimaatverbond Nederland, hoe de overheid deze ambitie concreet kan invullen.

Lees verder
Advies taskforce schaduwbeprijzing

Advies taskforce schaduwbeprijzing

In 2018 zijn een expertgroep én taskforce met interne CO2-beprijzing aan het werk gegaan. Dit ter voorbereiding van de programmering van de eerste stevige experimenten op het gebied van interne CO2-beprijzing bij decentrale overheden.

Lees verder
Methoden bepalen CO2-prijs Duitse overheid

Methoden bepalen CO2-prijs Duitse overheid

De Duitse overheid analyseerde de kosten van CO2 per ton. Ze komen daarbij op stevige prijzen: 180 Euro/ton tot 640 Euro/ton. Dan gaat het om maatschappelijke kosten. De preventiekosten zijn er niet bij betrokken. De 180 Euro/ton is gebasseerd op een conservatieve berekening. 

Lees verder
Negatieve discontovoet?

Negatieve discontovoet?

De discontovoet heeft grote invloed op de CO2-prijs. Als we het begrip 'voorkomen is beter dan genezen' vertalen naar economische theorie en de discontovoet, dan zou een negatieve discontovoet geen vreemd uitgangspunt zijn. 

Lees verder

Klimaatverbond NederlandVNGIPOUvWMinisterie van I&WPiANOo