A lower bound to the social cost of CO2 emissions

Van den Bergh en Botzen analyseren de literatuur over maatschappelijke kosten van klimaatverandering en komen tot een analyse van de laagste CO2-prijs op basis van logische uitgangspunten en beschrijven de range van CO2-prijzen en de uitgangspunten die daaraan ten grondslag liggen.

Many studies have estimated the social cost of carbon (SCC). We critically evaluate SCC estimates, focusing on omitted cost categories, discounting, uncertainties about damage costs and risk aversion. This allows for the calculation of a lower bound to the SCC. Dominant SCC values turn out to be gross underestimates, notably, but not only, for a low discount rate. The validity of this lower bound is supported by a precautionary approach to reflect risk aversion against extreme climate change. The results justify a more stringent climate policy than is suggested by most influential  past studies.

Publicaties

Essay: Rekenen met de toekomst - Van Parijs naar een CO2-prijs

Essay: Rekenen met de toekomst - Van Parijs naar een CO2-prijs

De overheid heeft een voorbeeldfunctie. De CO2-reductie van 49% in 2030 uit het Klimaatakkoord is dan ook voor de eigen bedrijfsvoering en inkoop van rijk, gemeenten, provincies en waterschappen een logisch doel. Daarom onderzoekt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met de koepels van decentrale overheden en ondersteund door PIANOo, het RIVM en Klimaatverbond Nederland, hoe de overheid deze ambitie concreet kan invullen.

Lees verder
Eindrapportage 2019: Rekenen met de toekomst - De praktijk

Eindrapportage 2019: Rekenen met de toekomst - De praktijk

De overheid heeft een voorbeeldfunctie. De CO2-reductie van 49% in 2030 uit het Klimaatakkoord is dan ook voor de eigen bedrijfsvoering en inkoop van rijk, gemeenten, provincies en waterschappen een logisch doel. Daarom onderzoekt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met de koepels van decentrale overheden en ondersteund door PIANOo, het RIVM en Klimaatverbond Nederland, hoe de overheid deze ambitie concreet kan invullen.

Lees verder
Onderliggend rapport 2019: GWW-sector

Onderliggend rapport 2019: GWW-sector

In het kader van het programma interne CO2-beprijzing is in 2019 een aantal experimenten en analyses uitgevoerd, op verschillende thema’s en focusgebieden. Hiernaast kunt u het rapport van Witteveen+Bos en Tauw, CO2-beprijzing bij provincies - Eindrapport clusters autowegen, fietspaden, bussen en onderhoudscontracten, lezen.

Lees verder
Advies taskforce schaduwbeprijzing

Advies taskforce schaduwbeprijzing

In 2018 zijn een expertgroep én taskforce met interne CO2-beprijzing aan het werk gegaan. Dit ter voorbereiding van de programmering van de eerste stevige experimenten op het gebied van interne CO2-beprijzing bij decentrale overheden.

Lees verder

Klimaatverbond NederlandVNGIPOUvWMinisterie van I&WPiANOo